POGODBENO PRAVO, POTROŠNIŠKO PRAVO, PRAVO TURIZMA
ODPOVED POTOVANJA, DOBROPIS ALI VRAČILO DENARJA?
Ali mora turistična agencija v primeru odstopa od paketnega turističnega potovanja z njene strani potrošniku vrniti denar ali mu lahko ponudi dobropis?
08.07.2024
V vročih poletnih mesecih, ko je turistična sezona na vrhuncu, se ljudje pogosto odpravljajo na vnaprej plačana turistična potovanja na različne „rajske“ lokacije, kjer želijo preživeti težko pričakovani dopust. Ker nesreča tudi poleti ne počiva, se lahko zgodi, da turistična agencija zaradi nepričakovanih okoliščin, paketno potovanje odpove in potrošniku namesto vnaprej plačanega potovanja, ponudi nadomestilo v obliki dobropisa, kar pri potrošnikih pogosto vodi v hipno iskanje nepremišljenih nadomestnih rešitev, slabo voljo in razočaranje.
Položaj v katerem v določenih primerih pride do neizogibnih okoliščin ali izrednih razmer, ki terjajo odpoved paketnega turističnega potovanja s strani turistične agencije, urejata tako slovenska zakonodaja, kot tudi zakonodaja Evropske unije. Na ravni EU pravice potrošnikov v zvezi s turističnimi paketnimi potovanji urejata Direktivi EU št. 93/13 in 2015/2302 [1], na državni ravni pa predvsem Zakon o varstvu potrošnikov [2]. Kot bo pojasnjeno v nadaljevanju, izdaja dobropisa oziroma vrednotnic namesto povračila vplačanega denarja, pri tovrstnih odstopih od pogodbe s strani organizatorja potovanja ni primerna, saj mora le-ta v teh primerih po zakonu potrošniku vrniti vsa plačila.
Pogodba o paketnem potovanju je v skladu s 170. členom Zakona o varstvu potrošnikov, vsaka pogodba o turističnem paketu (v primeru če se turistični paket zagotovi na podlagi ločenih pogodb, se za pogodbo o paketnem potovanju štejejo vse pogodbe, ki zajemajo potovalne storitve, vključene v turistični paket). Določbe Zakona o varstvu potrošnikov, ki se nanašajo na turistične pakete in povezane aranžmaje se (z izjemo zakonsko določenih primerov poslovnih potovanj) uporabljajo tudi, kadar jih podjetja ponujajo ali prodajajo osebam, ki se ne štejejo za potrošnika.
Zakon o varstvu potrošnikov v 181. členu določa, da lahko organizator potovanja, ne da bi moral potrošniku povrniti škodo, odstopi od pogodbe o paketnem potovanju le če zaradi neizogibnih in izrednih okoliščin ne more izpolniti pogodbe o paketnem potovanju ter o odstopu obvesti potrošnika pred začetkom turističnega paketa brez nepotrebnega odlašanja ali če se ni zbralo najmanjše število oseb, navedenih v pogodbi o paketnem potovanju in organizator potovanja potrošnika o odstopu v pogodbeno dogovorjenem roku pravočasno obvesti. V obeh primerih zakon predpisuje, da mora organizator potovanja potrošniku vrniti vsa plačila. Enako določa tudi 12. člen Direktive EU št. 2015/2302.
Izpostavljene določbe se dosledno spoštujejo tudi v sodni praksi, kar pa se je izjemoma začasno spremenilo v času epidemije COVID-19. V negotovih časih epidemije COVID-19 je prišlo do tako izrednih okoliščin ter množičnih odpovedi oziroma nemožnosti izvedbe paketnih turističnih potovanj, da je bila potrebna dodatna regulacija za omilitev nastalih posledic in zaščito tako potrošnikov, kot tudi turističnih ponudnikov oziroma gospodarstva. Zaradi opisanih okoliščin je Evropska komisija v Smernicah z dne 19.03.2020 ter Priporočilu z dne 14.05.2020, kot dodatno možnost namesto povračila vplačanega denarja, predvidela izdajo dobropisa oziroma vrednotnic. Pravkar navedeno možnost je, sledeč izpostavljenemu mnenju Evropske komisije, predvidel tudi Zakon o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo [3] v 101.a členu. Kot to jasno izhaja iz sodne prakse [4] je določba 101.a člena Zakona o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo predstavljala zgolj začasen ukrep zaradi omilitve izjemnih in izrednih posledic, ki so nastale zaradi pandemije COVID-19.
Upoštevajoč navedeno je možnost izdaje dobropisa oziroma vrednotnic namesto povračila vplačanega denarja v primeru odstopa od pogodbe s strani organizatorja potovanja neprimerna in nezakonita. V primeru odstopa od pogodbe s strani turistične agencije, je organizator potovanja v skladu s 188. členom Zakona o varstvu potrošnikov, potrošniku brez nepotrebnega odlašanja, najkasneje pa v 14 dneh, dolžan povrniti opravljena plačila.
V kolikor organizator potovanja obravnavana določila krši, odgovarja za škodo, ki zaradi kršitve nastane potrošniku, pri čemer velja, da sodna praksa ob klasični premoženjski škodi, v določenih primerih priznava tudi nepremoženjsko škodo za duševne bolečine zaradi izgubljenega užitka počitnic ali dopusta [5]. Ob navedenem lahko potrošnik o obravnavanih nepravilnostih obvesti tudi Tržni inšpektorat Republike Slovenije, ki lahko kršitelju zaradi nespoštovanja predpisov izreče globo v višini do 5.000,00 EUR.
[1] Direktiva Sveta 93/13/EGS z dne 5. aprila 1993 o nedovoljenih pogojih v potrošniških pogodbah, UL L 95, 21.4.1993, p.29-34 in Direktiva (EU) 2015/2302 Evropskega parlamenta in sveta z dne 25.11.2015 o paketnih potovanjih in povezanih potovalnih aranžmajih, spremembi Uredbe (ES) št. 2006/2004 in Direktive 2011/83/EU Evropskega parlamenta in Sveta ter razveljavitvi Direktive Sveta 90/314/EGS, UL L 326, 11.12.2015, p. 1-33;
[2] Zakon o varstvu potrošnikov ZVPot-1, Uradni list RS št. 130/22
[3] Zakon o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo, Uradni list RS, št. 49/20;
[4] Glej npr. Sklep in sodbo Višjega sodišča v Ljubljani št. I Cp 292/2022 z dne 03.06.2022;
[5] Glej npr. Sklep Vrhovnega sodišča Republike Slovenije št. II Ips 160/2013 z dne 23.04.2015;